Rozhovor s autorkou knihy Relaxace pro děti
Rozhovor s autorkou knížky Relaxace pro děti PhDr. Michaelou Peterkovou
Předškolní věk dítěte je vývojové období, které začíná po třetím roce života a končí nástupem do školy. Označuje se také jako první dětství. Dítě v předškolním období charakterizuje získávání dovedností, základní činností je hra a základním sociálním úkolem je začlenit se do dětského kolektivu.
Dítě a jeho tělo dle RVP pro MŠ
Záměrem vzdělávacího úsilí učitele v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte
podporovat jeho fyzickou pohodu
zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu
podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností
učit je sebeobslužným dovednostem a vést je ke zdravým životním návykům a postojům
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel u dítěte podporuje)
uvědomění si vlastního těla
rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.)
ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
rozvoj a užívání všech smyslů
rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví. bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
Vzdělávací nabídka (co učitel dítěti nabízí)
lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezonní činnosti, míčové hry apod.)
manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují, a jejich praktickým používáním
zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
smyslové a psychomotorické hry
konstruktivní a grafické činnosti
hudební a hudebně pohybové hry a činnosti
jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod
činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
Rozhovor s autorkou knížky Relaxace pro děti PhDr. Michaelou Peterkovou